Opinión - Spaans woord van de Week

'Opinión' betekent natuurlijk 'mening', 'oordeel', 'opvatting'. Een belangrijk woord voor 'ons Nederlanders', die gewend zijn overal een mening over te hebben. Na mijn bericht over de 'spaanse bureaucratie' moet ik natuurlijk ook eens kritisch naar ons eigen volk kijken ;-)

Vandaar deze week een aantal spaanse zinnen & uitdrukkingen met 'opinión':

  • la opinión ajena = de mening van een ander
  • opiniones encontradas = tegenovergestelde meningen
  • discrepancia de opiniones = meningsverschil
  • la opinión establecida = de gevestigde mening
  • las opiniones están divididas = de meningen zijn verdeeld
  • la opinión pública = de publieke opinie
  • en mi opinión = mijns inziens
  • hacer opinión en favor de = stemming maken voor
  • expresar su opinión = zijn mening uiten
  • libre circulación de opiniones = vrije meningsuiting
  • mi opinión personal = mijn persoonlijke mening
  • es mi modesta opinión = dat is mijn bescheiden mening
  • ser de la opinión = van mening zijn
  • sostener una opinión = een mening volhouden
  • tener opiniones distintas = van mening verschillen
  • compartir la opinión de = de mening delen van
  • tener buena opinión de = een hoge dunk hebben van

En zoals wij Nederlanders dat dan zeggen: Es mi modesta opinión que sea una lista bonita! O tenemos opiniones distintas? Ik weet niet of het goed is om de subjuntivo te gebruiken, dus als het fout is, verbeter mij aub snel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen