Gekleurde uitdrukkingen

Allereerst een bedankje aan Ingrid. Zij inspireerde mij tot dit artikel met allerlei spaanse uitdrukkingen waarin 'kleuren' voorkomen:

zwart

  • estar negro = de smoor in hebben
  • pasarlas negras = heel krap zitten
  • poner negro = lastig vallen, het leven zuur maken
  • verse negro para = de grootste moeite hebben om
  • lo ve todo negro = hij ziet alles zwart in
oranje
  • mi media naranja = mijn wederhelft
  • naranjas (de la China)! = kom nou!
geel
  • páginas amarillas = gouden gids (telefoon)
  • declarado amarillo = besmet (mbt bedrijf, werk)
rood
  • estar en rojo = op rood staan (verkeerslicht)
  • rojo de labios = lippenstift
  • tener la cuenta en rojo = rood staan
  • subir al rojo vivo = ten top stijgen
  • Caperucita Roja = Roodkapje
groen
  • un chiste verde = een schuine mop
  • un viejo verde = een oude bok, ouwe snoeper
  • ponerse verde = zich groen en geel ergeren
  • darse un verde de = zich te goed doen aan
  • los verdes = de 'groenen' (politieke partij)
  • carta verde = groene kaart
paars
  • estar morado = veel drinken
  • pasarlas moradas = het zwaar hebben
wit
  • dar en el blanco = raak schieten, doel treffen
  • tomar por blanco = op de korrel nemen
  • blanco como el papel = zo wit als een doek
blauw
  • sangre azul = blauw bloed
bruin
  • un marrón = speler die officieel amateur is, maar betaald krijgt als professional

Ik weet dat deze lijst niet compleet is, dus ik verwacht beslist een aantal aanvullingen ;-) Plaats dus gerust een reactie en deel ze met alle andere lezers.

Reacties

  1. Loop een beetje achter met lezen maar mijn favo :-) mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken: Blancanieves

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cruz roja - rode kruis
    opm.
    1. rojo de labios is lippenrood (kan een rode lippenstift zijn)
    lippenstift algemeen is lápiz de labios / barra de labios
    2. ponerse verde = zich blauw ergeren
    Volgens mij ergert iemand zich Groen en geel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ingrid hahaha, je hebt helemaal gelijk, weet niet hoe ik aan dat "blauw ergeren" kom. Ik pas het snel aan, want dat is toch echt niet goed. Bedankt voor je oplettendheid!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen