Mover - Spaans werkwoord van de Week

Sorry, ik heb een paar dagen geen berichten geplaatst. Te druk gehad met verbouwing. De hele dag werkmannen (met radio) over de vloer. Dat is niet bevorderlijk voor mijn concentratie. Met als gevolg dat ik achter ben met mijn werk én met mijn blogposts. Ik hoop dat je het niet héél erg vindt, want ik kan je niet beloven dat het de komende tijd niet meer voorkomt ;-)

Maar goed, het werkwoord van de week riep het plichtsbesef in mij naar boven. Daarom dus vandaag toch een nieuw werkwoord. Mover betekent:
  1. bewegen, in beweging brengen, verroeren, verplaatsen, verzetten
  2. beroeren, ontroeren, treffen

Spaanse zinnen & uitdrukkingen met 'mover':
  • mover a = drijven tot, aanzetten tot
  • mover a risa = de lachlust opwekken
  • mover la cabeza = knikken, het hoofd schudden
  • mover la curiosidad = de nieuwsgierigheid prikkelen
  • no te muevas! = beweeg je niet! verroer je niet!

Hmm, een kort lijstje. Ik heb het idee dat ik een heleboel vergeten ben... Als je nog aanvullingen hebt, plaats dan aub een reactie. Misschien kunnen we de lijst samen wat langer maken. Bekijk nog even met aandacht de vervoeging van 'mover', want daar leer je best veel van!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen