Acabar - Spaans werkwoord van de Week

Het lukt me maar niet om de betekenis van 'acabar' te onthouden. Misschien dat het helpt als ik er het 'werkwoord van de week' van maak? 'Acabar' betekent 'beeindigen', 'voltooien', 'afmaken', 'aflopen', 'eindigen'.

Zinnen & uitdrukkingen met 'acabar':
  • ¿me dejas acabar? = mag ik even uitspreken?
  • a medio acabar = half af
  • un cuento de nunca acabar = een eindeloze geschiedenis
  • sin acabar = onvoltooid
  • acabarás muy mal = het zal nog slecht met je aflopen
  • acabar con = een eind maken aan, afmaken, doden
  • acabar de = net gedaan hebben
  • acabo de llegar = ik ben net aangekomen
  • acabamos de empezar = we zijn net begonnen
  • acabar en = uitlopen op
  • acabar por = uiteindelijk zullen doen
  • acabará por ceder = tenslotte zal hij toegeven
  • no acabar de = maar steeds niet doen
  • no acabo de entenderlo = ik kan het maar niet begrijpen
  • acabáramos! = nou begrijp ik het (eindelijk)!
  • se acabó! = het is afgelopen! en daarmee uit!

En vergeet niet naar de vervoeging van 'acabar' te kijken! Heb je nog aanvullingen of ken je nog een mooie uitdrukking met 'acabar'? Plaats gerust een reactie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen