Palabra - Spaans woord van de Week

Elke woensdag staat in het kader van het Spaans woord van de week. Elke keer weer een nieuw woord bedenken. Meestal kijk ik om me heen of denk ik aan iets wat ik heb meegemaakt en 'hup, daar hebben we weer een woord'. Maar vandaag lukt het maar niet. Er schiet geen woord te binnen. Dus zit er niets anders op. Het wordt 'woord'. Palabra dus in het spaans.

Enkele zinnen & uitdrukkingen met 'palabra':

  • palabras cruzadas = kruiswoordpuzzel
  • palabras gruesas = scheldwoorden, beledigingen
  • palabra que no! = heus niet!
  • palabra que si! = echt waar!
  • ni palabra! = daar wist ik niets van!
  • ni una palabra mas! = geen woord meer!
  • cuatro palabras = een krabbeltje
  • en cuatro palabras = heel kort
  • de palabra = mondeling
  • palabra por palabra = woord voor woord, letterlijk
  • palabras vacias = holle frasen
  • todo son palabras = het blijft bij woorden
  • no sabe una palabra de español = hij kent geen woord Spaans
  • medias palabras = vage woorden, insinuaties
  • buenas palabras = mooie woorden, mooie praatjes
  • de pocas palabras = weinig spraakzaam
  • comerse las palabras = zijn woorden inslikken
  • no pude sacarle ni una palabra = ik kon geen woord uit hem krijgen
  • no cambiaban ni una palabra = zij wisselden geen woord
  • dejar con la palabra en la boca = niet laten uitpraten
  • sin decir palabra = zonder een woord te zeggen
  • decir la última palabra = het laatste woord hebben
  • no tener más que palabras = opscheppen
  • no tener palabra = zijn woord niet houden
  • no tiene palabra = je kunt niet op hem aan
  • te doy mi palabra = ik geef je mijn woord
  • cumplir con su palabra = zijn woord houden
  • persona de palabra = iemand die zijn woord houdt
  • en otras palabras = met andere woorden
Het is weer een hele lijst geworden. Ik hoop dat het niet teveel voor je is! En als dat wel het geval is? Vergeet dan deze lijst en luister naar het nummer 'una palabra' van Carlos Varela. Daar kan ik nooit genoeg van krijgen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen