Tiempo - Spaans woord van de Week

Me falta tiempo! 24 uur per dag lijkt deze week niet genoeg te zijn, ik heb behoefte aan dagen van 30 uur ;-) Vandaar mijn keuze voor 'tiempo' als woord van de week.

'Tiempo' heeft twee verschillende betekenissen:
  1. tijd, tijdje, poos
  2. weer (deze zal ik later behandelen)
Zinnen & uitdrukkingen met 'tiempo' in de betekenis van 'tijd':
  • me falta tiempo = ik kom tijd tekort
  • el tiempo dirá = de tijd zal het leren
  • el tiempo no pasa por Usted = u ziet er nog steeds even jong uit
  • el tiempo es oro = tijd is geld
  • el tiempo urge = de tijd dringt
  • a un tiempo = tegelijkertijd
  • a su tiempo maduran las uvas = alles op zijn tijd
  • al mismo tiempo = tegelijk, gelijktijdig
  • andar con el tiempo = met zijn tijd meegaan
  • cuánto tiempo sin verle! = wat heb ik u lang niet gezien!
  • dar tiempo al tiempo = (rustig) afwachten
  • en tiempos pasados = vroeger
  • en los últimos tiempos = de laatste tijd
  • hace tiempo = een tijd geleden
  • tener tiempo de sobra = alle tijd hebben
  • tomarse tiempo para = de tijd nemen om te 
  • ya es tiempo de = het wordt tijd om
  • ya no da tiempo = er is geen tijd meer voor
Zo hier laat ik het bij. Puedes complementar esta lista, cuando tienes tiempo de sobra!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Spaanse verhaaltjes voor kinderen

Spaanse Liefdeszinnen II

Spaanse teksten lezen

Handige Spaanse zinnen als je verliefd bent

Subjuntivo Oefeningen